College of Archaeology / University of MosulAthar Alrafedain2304-103X1120121228The Relationship Between The Assyrian Kings and Their Godsالعلاقة بین الملوک الآشوریین وآلهتهم3196979310.33899/athar.2012.69793ENAli YassenAljubooriArcheology Department
College of Archeology
University of Mosul
IraqJournal Article20121201The Assyria were group of the Amorite tribes who migrate from west of Mesopotamia (Syria) by the beginning of the second Millennium B.C and they established their city state in Mari, Isin, Larsa, Babylon and Ešnunna in Middle and south of Ancient Iraq. Aššur, however inaugurated in the North part and developed its commercial relationship with Cappadocia even they established their own commercial center there. Normally the Assyrian history divided into Old, Middle and Neo. The later was the most important one in Ancient Near Eastern history, because the Assyrian expands their empire to word Anatolia, Mediterranean region and Egypt as well. Our Historical textual information's come from the Middle and Neo Assyrian periods however royal and private correspondence and everyday life activities ie social, trade, religious literature etc. mainly Neo-Assyrian from the seven century until the fall of Nineveh in 612 B.C. کانت آشور مجموعة من القبائل العموریة التی هاجرت من غرب بلاد ما بین النهرین (سوریا) مع بدایة الألفیة الثانیة قبل المیلاد وأسسوا دولتهم فی ماری وإیسین ولارسا وبابل وإسنونا فی وسط وجنوب العراق القدیم. تم افتتاح آشور فی الجزء الشمالی وطور علاقته التجاریة مع کبدوکیا حتى أنهم أسسوا مرکزًا تجاریًا خاصًا بهم هناک. ینقسم التاریخ الآشوری عادة إلى قدیم ، ومتوسط ، وحدیث. کان الأخیر هو الأهم فی تاریخ الشرق الأدنى القدیم ، لأن الآشوریین وسعوا إمبراطوریتهم لتشمل الأناضول ومنطقة البحر الأبیض المتوسط ومصر أیضًا. تأتی معلوماتنا النصیة التاریخیة من الفترتین الوسطى والآشوریة الجدیدة ، ولکن المراسلات الملکیة والخاصة وأنشطة الحیاة الیومیة مثل الأدب الاجتماعی والتجاری والدینی وما إلى ذلک بشکل رئیسی الآشوریون الجدد من القرن السابع حتى سقوط نینوى فی 612 قبل المیلاد. https://athar.mosuljournals.com/article_69793_6ef7a08ce37e1f784705c62d2c92dbe5.pdfCollege of Archaeology / University of MosulAthar Alrafedain2304-103X1120121228The University of Mosul and its archaeological activityجامعة الموصل ونشاطها الآثاری13206936710.33899/athar.2012.69367ENAmer SuleimanDepartment of Historical
College of Arts
University of Mosul
IraqJournal Article20121201It has been a philosophy of the university of Mosul and its scientific and cultural programs since its establishment to interact with the community, and one of the most prominent means of interaction was to uncover the ancient and Islamic monuments of the region and to preserve its popular heritage. Therefore, a prestigious delegation from the University of Mosul visited a number of archaeological sites near the city, especially those in which foreign excavation organizations work to learn about the scientific methods used in excavation. The first is the northern Nineveh Wall, the second is the Bashtabia Castle, and the last is the Sherikhan site, north of the University of Mosul.لقد کان من فلسفة جامعة الموصل وبرامجها العلمیة والثقافیة منذ اول تأسیسها ان تتفاعل مع المجتمع وکان احد أبرز وسائل التفاعل تلک هی الکشف عن اثار المنطقة القدیمة والاسلامیة والمحافظة على تراثها الشعبی. لذا قام وفد رفیع من جامعة الموصل بزیارة عدد من المواقع الاثریة القریبة من المدینة لا سیما تلک التی تعمل فیها هیئات التنقیب الاجنبیة للتعرف على الاسالیب العلمیة المتبعة فی التنقیب وتم اختیار ثلاثة مواقع من اجل العمل فیها والکشف عن اثارها ومن ثم صیانتها فق الاسالیب العلمیة الحدیثة فکان اولها سور نینوى الشمالی وثانیها قلعة باشطابیا واخرها موقع شریخان شمال جامعة الموصل.https://athar.mosuljournals.com/article_69367_6d495eca1593209e9f24a35aa2de86f4.pdfCollege of Archaeology / University of MosulAthar Alrafedain2304-103X1120121228Samarra's ornamentation patterns and their influence on the ornamentation of Mosul in the third century AH / ninth century ADطرز سامراء الزخرفیة وتأثرهها بزخارف الموصل فی القرن الثالث الهجری / التاسع المیلادی21306944310.33899/athar.2012.69443ENAhmed QassimAljumaahCollege of Archeology
University of Mosul
Mosul, IraqJournal Article20121201The city of Samarra’ was distinguished by its architectural and artistic styles, and it was the capital of the Abbasid government instead of Baghdad when it was built by Caliph Al-Mu'tasim (221 AH / 836 AD). The research discusses the classifications of archaeologists of the three ornamentations of the city of Samarra, depending on the quality of its elements, its technical characteristics, the method of implementation, and the opinions of researchers in the sequence and arrangement of these models and their impact on the ornamentation of Mosul.تمیزت مدینة سامرا بطرزها العماریة والفنیة وقد کانت عاصمة للدولة العباسیة بدلا من بغداد حین قام ببناها الخلیفة المعتصم (221ه/ 836 م). ویناقش البحث تصنیفات علماء الآثار لزخارف مدینة سامراء الثلاث اعتمادا على نوعیة عناصرها، ممیزاتها الفنیة واسلوب تنفیذها وأراء الباحثین فی تسلسل وترتیب هذه الطرز وتأثیرها على زخارف الموصل.https://athar.mosuljournals.com/article_69443_ef2a83c38bee9b44e19378090d80947a.pdfCollege of Archaeology / University of MosulAthar Alrafedain2304-103X1120121228Hatra Kingdom: Political Situationمملکة الحضر: الأوضاع السیاسیة31496968810.33899/athar.2012.69688ENJaber KhalilIbrahimCollege of Archeology
University of Mosul
Mosul, IraqJournal Article20121201The city of Hatra played an important role in the political situation due to its advantages and characteristics, especially its geographical location, which made it unique comparing to the other surrounding areas. The political roles of the city have been divided into three roles: the formation role, the gentlemen’s role and the kings role, and so far this has been the certified division among the researchers.لعبت مدینة الحضر اهمیة فی الاوضاع السیاسیة لما تتمتع به من مزایا وخصائص لا سیما موقعها الجغرافی التی انفردت به عما جاورها من المناطق المحیطة بها. وقد قسمت الادوار السیاسیة للمدینة الى ثلاثة أدوار هی دور التکوین، دور الادة ودور الملوک، وه التقسیم المعتمد بین الباحثین لحد الان.https://athar.mosuljournals.com/article_69688_3ce38bb151138614fb4389e5a8c4612e.pdfCollege of Archaeology / University of MosulAthar Alrafedain2304-103X1120121228The palace of king Ashur-aḫi-idina in Nineveh -Reading and Analyzing the Inscriptions and Archaeological Evidencesقصر الملک آشور أخی أدینا بنینوى – – قراءةٌ وتحلیلٌ فی الکتاباتِ التذکاریَّة والأَدلةِ الأَثریَّةِ51616968910.33899/athar.2012.69689ENKhalid SalimIsmaelDepartment of Cuneiform Studies
College of Archaeology
University of Mosul
Mosul, Iraq0000-0002-7016-9050Journal Article20121201<br /> The palace of King Ašur-aḫi-idina (Esarhaddon) 681-668 BC. was built on the Nabi Yunis hill, it is one of the important archaeological buildings in the city of Nineveh. King Ašur-aḫi-idina mentioned it in his memorial writings and gave very accurate descriptions of the stages of building this palace, and how he expands it, as well as important details that outlined the stages of its construction and how it became a distinguished administrative building, which he called "the palace in which everything was collected". <br /> In this research, we will shed light again on this building through a careful analytical reading of what was mentioned in the memorial cuneiform writings of this king in which he referred to the rebuilding of this palace and the expansion of its area and making it one of the most important and famous buildings of the city of Nineveh and the most famous at that time, as he explained the purpose of building this great palace.یعد قصر الملک آشور-أخی-ادینا (اسرحدون) 681-668 ق.م. المشید على تل النبی یونس أحد المبانی الأثریة المهمة فی مدینة نینوى، وقد ذکره الملک آشور –أخی – أدینا فی کتاباته التذکاریة وأعطى توصیفات غایة فی الدقة عن مراحل بناء هذا القصر، وکیف مهد لتوسعته، فضلاً عن تفاصیل هامة خصت مراحل بنائه وکیف أصبح مبنىً إداریاً ممیزاً، والذی أطلق علیه " القصر الذی جمع فیه کل شی".<br />سنقوم فی هذا البحث بإلقاء الضوء من جدید على هذا المبنى من خلال قراءة تحلیلیة متأنیة لما ورد فی الکتابات المسماریة التذکاریة لهذا العاهل التی أشار فیها إلى إعادة بناء هذا القصر وتوسیع مساحته وجعله من أهم مبانی مدینة نینوى وأشهرها آنذاک، کما بین الغرض من تشیید هذا القصر العظیم.https://athar.mosuljournals.com/article_69689_48451d9873ad7404f68150aa46398d0a.pdfCollege of Archaeology / University of MosulAthar Alrafedain2304-103X1120121228The Royal Streets obelisks in Nineveh between the Biblical Text and the Art Sceneمسلات الشوارع الملکیة فی نینوى بین النص الکتابی والمشهد الفنی61756969010.33899/athar.2012.69690ENNawala AhmedAl-MutwallyCollege of Archeology
University of Baghdad
Baghdad, IraqJournal Article20121201The research deals with an Assyrian stone obelisk acquired by the Iraqi Museum in 1999 and displayed in the Mosul Civilization Museum with museum number 147624 - A.D. It is a rectangular obelisk that includes a text written in cuneiform dating back to the Assyrian king Sennacherib (704-681 BC). The text included the name of the king and his titles and a summary of his military actions as well as his construction works in "the city of Nineveh. The obelisk was appended to the penalties imposed on those who cross the street in which it was placed".یتناول البحث مسلة اشوریة من الحجر اقتناها المتحف العراقی فی عام 1999 والمعروضة فی متحف الموصل الحضاری بالرقم المتحفی 147624 – م.ع، وهی مسلة مستطیلة الشکل تتضمن نصا مدونا بالخط المسماری یعود الى الملک الاشوری سنحاریب (704-681 ق.م)، وقد تضمن النص اسم الملک والقابه وموجزا عن اعماله العسکریة فضلا عن اعماله العمرانیة فی "مدینة نینوى. وقد ذیلت المسلة بالعقوبات المترتبة على من یتجاوز على الشارع الذی وضعت فیه".https://athar.mosuljournals.com/article_69690_795159b5b67a27f252eb863c99cd77cf.pdfCollege of Archaeology / University of MosulAthar Alrafedain2304-103X1120121228The role of surveying and archaeological excavations in writing the history of ancient Iraqدور أعمال المسح والتنقیب الآثاری فی کتابة تاریخ العراق القدیم75826969110.33899/athar.2012.69691ENSabah JassimAl ShukriJournal Article20121201The research deals with recent studies in the field of archaeology during the last four decades of the last century. The survey work is one of the broad areas of research in archeology. The research also focuses on the importance of survey work and its role in documenting everything found on the surface of archaeological sites, as well as describing the stratigraphic succession of those sites. It also provides a rich background for the preparation of studies related to urban planning, such as the system of distributing settlements on the land, their different areas, the number of their heights, the irrigation networks extending in them and the distribution of small agricultural villages around them.یتناول البحث الدراسات الحدیثة فی حقل الاثار خلال العقود الاربعة الاخیرة من القرن المنصرم. وتعد الاعمال المسحیة من المجالات البحثیة الواسعة فی علم الاثار. کما یرکز البحث على اهمیة اعمال المسح ودوره فی توثیق کل ما هو موجود على سطح المواقع الاثریة وکذلک وصف التعاقب الطبقی لتلک المواقع کما انه یوفر خلفیة ثرى لأعداد دراسات ذات علاقة بالتخطیط الحضری کنظام توزیع المستوطنات على الارض واختلاف مساحاتها وعدد مرتفعاتها ونظم شبکات الارواء الممتدة فیها وتوزیع القرى الزراعیة الصغیرة حولها.https://athar.mosuljournals.com/article_69691_672d9c26f633a5e7b59a3e628a97b868.pdfCollege of Archaeology / University of MosulAthar Alrafedain2304-103X1120121228List of names of workers from the city of Meturanقائمه بأسماء عمّال من مدینة میتورّان83966969210.33899/athar.2012.69692ENAhmed KamelMohamedIraqi MuseumJournal Article20121201The research deals with one of the cuneiform texts discovered in the city of Meturan (Tall Haddad), which is labelled with the museum number 121115-AD, which dates back to the ancient Babylonian era and includes a record of the workers names under the command of a person, all of whom are from the city of (Batir).<br />The importance of the text lies in the fact that it listed no less than 152 personal names that belongs to one city.یتناول البحث أحد النصوص المسماریة المکتشفة فی مدینة میتوران (تل حداد)، والموسوم بالرقم المتحفی 121115- م.ع، الذی یعود بتاریخه للعصر البابلی القدیم ویتضمن ثبتا بأسماء عمال تحت أمرة أحد الأشخاص وجمیعهم من مدینة (باتر- Batir )،.<br />وتکمن أهمیة النص بکونه اورد ما لا یقل عن 152 اسما شخصیا تعود الى مدینة واحدة.https://athar.mosuljournals.com/article_69692_a0496e71ea374ed8a9b11775c793c62b.pdfCollege of Archaeology / University of MosulAthar Alrafedain2304-103X1120121228The Written Quotation Behind the Epic of Gilgamesh and Its visual Dimensions Through the Ancient Iraqi Civilization Judea and Hammurabi as a Modelالتنصیص الخطابی وراء ملحمة جلجامش وأبعاده التشکیلیة عبر الحضارة العراقیة القدیمة جودیا وحمورابی أنموذجا971166969410.33899/athar.2012.69694ENJuhaina HamidHassaniCollege ofJournal Article20121201The shape has been depicted as one of the most significant civilizational means which functions in human life, in terms of linking “senders” and “receivers” within the art of structural speech. It aims at making an awareness of what lies behind the event more than its apparent narrative, as it focuses more on descriptive manifestations at the expense of the actual content. For that reason, we worked on the re-interpretation of civilization, in accordance with the specialty of art, through its more graphic output, and in the light of the semiotic approach. We examined the structural signs in extremely precise detail of the partials, and then followed its uniform pattern within each single text, thus making way for the whole of the ancient Iraqi civilization in the form of three social reformers (Gilgamesh, Judea, and Hammurabi). These reformers share three works of fine art on the concept of how to maintain life and durability. The resulted concept was decided in favor of a symbolic approach towards good deeds, which were represented as the overall value of a sound life, and agreed upon as a common symbol of world religions, of which Islam is the seal. These various forms of expression are no longer restricted to a certain time, age, or category of people. On the contrary, their influence has expanded to all sorts of expressive fields, to an unlimited extent, as they started at a single point before expanding in accordance with social needs.قدم الشکل على انه واحد من اهم الوسائل الحضاریة الدالة فی حیاة الانسان تواصل خطابه الانشائی بین مرسل، ومرسل الیه، وهدفه الوعی فی ما وراء الحدث اکثر من ظاهره السردى، فقط مضامینه طرحة لحسابات الدراسات الوصفیة، لذا عملنا وفق الاختصاص الفنی على اعادة قراءة الحضارة من خلال نتاجها الشکلی، وعلى ضوء المنهج السیمیائی باستنطاق العلامات الانشائیة لادق تفاصیلها الجزئیة. ثم تابعنا طریقة تشاکلها داخل النص الواحد، والانفتاح منه وبه عبر مجمل الحضارة العراقیة القدیمة لثلاثة مصلحین اجتماعیین کل من (جلجامش، وجودیا، وحمورابی) وقد تعالقوا جمیعهم فی ثلاثة انفتاحات تشکیلیة متباحثة حول مفهوم کیفیة الحفاظ على الحیاة ودوامها. وقد حسمت النتیجة لصالح الرؤیة الرمزیة فی عمل الخیر قدم على انه قیمة الحیاة السلیمة، وانها علامة عقدیة متفق علیها تواصلت مع مجمل الادیان وختمتها الدین الاسلامی، فلم تعد بعد هذة الخطابات محددة بفئة او بمدة او بعصر معین بل على العکس وجدت منافذها الانفتاحیة مع کل الادوار اللانهایة، لانها انطلقت من نقطة واحدة متفرعة الى مجالات متعددة على وفق الحاجات الاجتماعیة، تؤکد جزئیتها الأولى بالأشارة المعززة لا المهمشة.https://athar.mosuljournals.com/article_69694_8a6954b6e06320ffbb02c00f27c719fb.pdfCollege of Archaeology / University of MosulAthar Alrafedain2304-103X1120121228The ancient Iraqi philosophical thought is a base for Greek philosophyالفکر الفلسفی العراقی القدیم أساس للفلسفة الإغریقیة1131186969510.33899/athar.2012.69695ENShaalan KamelIsmailCivilization Department
College of Archeology
University of Mosul
Mosul
IraqJournal Article20121201It became known to researchers in the history of Greek philosophy that this thought was not a local Greek innovation in those distinct limited centuries between the eighth century to the third century BC. Rather, it is the outcome of human creativity presented by the ancient Iraqi civilization and other civilizations of the ancient East since many centuries BC and that huge intellectual outcome that the Greeks inherited during their prosperity in the sixth century BC. And they benefit from and sorted out a new thought that influenced their character and personality.أصبح معروفا للباحثین فی تاریخ الفلسفة الاغریقیة ان هذا الفکر لیس ابداعا محلیا اغریقیا فی تلک القرون المحدودة الممیزة بین القرن الثامن الى القرن الثالث ق.م، بل انه حصیلة الابداع الانسانی الذی قدمته الحضارة العراقیة القدیمة وغیرها من حضارات الشرق القدیم منذ قرون عدیدة قبل المیلاد وتلک الحصیلة الفکریة الضخمة التی ورثها الأغریق ابان ازدهارهم فی القرن السادس ق.م، واستفادوا منها وافرزوها فکرا جدیدا طبع طباعهم وتأثر بشخصیتهم.https://athar.mosuljournals.com/article_69695_65f12026644628e01e5f76c5ba9f42ec.pdfCollege of Archaeology / University of MosulAthar Alrafedain2304-103X1120121228Rebellion and disobedience in the Neo-Assyrian Kingdom (911-612 BC)التمرد والعصیان فی المملکة الآشوریة الحدیثة 612-911 ق.م1191326969710.33899/athar.2012.69697ENSafwan SamiSaeedancient languages
College of Archeology
University of Mosul
Mosul
IraqJournal Article20121201The military expansion of the Neo Assyrian period was different impulsive and reasons, the mass deportation of the peoples from the conquered countries and settling them as groups in side Assyria and in other countries which retained their ethnic unity in Assyria. the endless orders of these kings, all these factors had their great effect in creating a kind of rebellious behaviors of a sector of population in Assyrian kingdom. These rebellious movements against the king's authority and his influence which affected all the aspects of life in the kingdom. This rebellion bothered most of the Assyrian kings who thought that it is an indication to the kingdom weakness and its exhaustion politically and economically, so they tried through their different policies control that situation and put an end to it. The present research aims at shedding the light on the characteristics of that rebellion and knowing its reasons and the ways followed by the Assyrian kings to prevent it.کان التوسع العسکری للحقبة الآشوریة الجدیدة اندفاعًا وأسبابًا مختلفة، والترحیل الجماعی للشعوب من البلاد المحتلة وتوطینهم کمجموعات فی جانب آشور وفی البلدان الأخرى التی احتفظت بوحدتها العرقیة فی آشور. کل هذه العوامل کان لها تأثیر کبیر فی خلق نوع من السلوکیات المتمردة لقطاع من السکان فی المملکة الآشوریة. الأنظمة اللامتناهیة لهؤلاء الملوک، کل هذه العوامل کان لها تأثیرها الکبیر فی خلق نوع من السلوکیات المتمردة لقطاع من السکان فی المملکة الآشوریة. هذه الحرکات المتمردة ضد سلطة الملک ونفوذه والتی أثرت على جمیع مناحی الحیاة فی المملکة. هذا التمرد أزعج معظم الملوک الآشوریین الذین اعتقدوا أنه مؤشر على ضعف المملکة وإرهاقها سیاسیاً واقتصادیاً، فحاولوا من خلال سیاساتهم المختلفة السیطرة على هذا الوضع ووضع حد له. یهدف البحث الحالی إلى إلقاء الضوء على خصائص هذا التمرد ومعرفة أسبابه والطرق التی اتبعها الملوک الآشوریون لمنعه.https://athar.mosuljournals.com/article_69697_83dfa37a6e02d90b7ef21831c2c844e9.pdfCollege of Archaeology / University of MosulAthar Alrafedain2304-103X1120121228Two unpublished cuneiform texts from the Ur III Periodنصان مسماریان غیر منشورین من عصر أور الثالثة1331436969810.33899/athar.2012.69698ENKhaled Haider OthmanAl-HafizArcheology Department
College of Archeology
University of Mosul
Mosul
IraqJournal Article20121201There is no doubt that the third dynasty of Ur was of great importance in the history of ancient Iraq, as the geographical area of the rule of this dynasty extended to include large areas of the borders of Iraq today, and this extension had a clear impact on all aspects of life, especially the economic ones. The cuneiform texts provided us with valuable information about the economy of the third dynasty of Ur, including the two texts under study. The first text was a text of the delivery of a group of donkeys with mention of their gender and period, while the other was a list of distribution of wheat and barley crops.لا شک فیه انه کان لسلالة اور الثالثة اهمیة کبیرة فی تاریخ العراق القدیم إذ امتدت الرقعة الجغرافیة لحکم هذه السلالة لتظم مناطق واسعة من حدود العراق الیوم وهذا الامتداد اثر تأثیرا واضحا على مناحی الحیاة کافة ولا سیما الاقتصادیة منها. وقد امدتنا النصوص المسماریة بمعلومات قیمة عن اقتصاد سلالة اور الثالثة ومن بینها النصان قید الدراسة إذ کان النص الاول عبارة عن نص تسلیم مجموعة من الحمیر مع ذکر جنسها واعمارها، أما الاخر فکان قائمة توزیع محصولی الحنطة والشعیر.https://athar.mosuljournals.com/article_69698_0ce098bfa298f43b7b0776f639c9a450.pdfCollege of Archaeology / University of MosulAthar Alrafedain2304-103X1120121228Water supply and disposal in Assyria in the light of cuneiform sources.تجهیز المیاه وتصریفها فی بلاد اشور فی ضوء المصادر المسماریة1451576977910.33899/athar.2012.69779ENEman HaniAlloushArcheology Department
College of Archeology
University of Mosul
Mosul
IraqJournal Article20121201The supply and disposal of water in the cities and the capital in ancient Iraq is one of the important civilizational achievements and one of the most important elements of civilization whose influence has spread to the civilizations of the neighboring countries of Mesopotamia. The cuneiform texts and archaeological evidence reflected the importance of providing water to the population in ancient Iraq, especially the modern Assyrian era, as well as finding ways to drain the (heavy) wastewater.یعد تجهیز المیاه وتصریفها فی المدن والعاصم فی العراق القدیم من المنجزات الحضاریة المهمة واحدى أهم المقومات الحضاریة التی انتقل تأثیرها الى حضارات البلدان المجاورة لبلاد الرافدین. وقد عکست النصوص المسماریة والادلة الاثاریة مدى اهمیة توفیر المیاه للسکان فی العراق القدیم ولا سیما العصر الاشوری الحدیث وکذلک ایجاد السبل الکفیلة بتصریف المیاه المستعملة (الثقیلة).https://athar.mosuljournals.com/article_69779_8a2aaa9dee7b65fb7a13a740564a8d8d.pdfCollege of Archaeology / University of MosulAthar Alrafedain2304-103X1120121228Al-Khawser River in Cuneiform Sourcesنهر الخوصر فی المصادر المسماریة1581766978010.33899/athar.2012.69780ENAbdul Rahman YounisAbdul RahmanCivilization Department
College of Archology
University of Mosul
Mosul
IraqJournal Article20121201The Khosr River is one of the ancient tributaries of the Tigris River, whose traces of its valley are still visible in the city of Nineveh to the present time. According to the discovered written evidence, the first mention of the Khosr River in cuneiform texts came in the records of the Middle Assyrian Period, specifically from the reign of King Tukulti - Abel - Ishara I (1115-1077 BC). As the name of the river was mentioned in the texts of this king in the form (Khosra), while it was mentioned in the texts of King Sennacherib (704-681 BC) in the form (Khosri), and this name has continued to this day despite the passage of 3000 years since Its inclusion in cuneiform texts.یعد نهر الخوصر واحدا من الروافد القدیمة لنهر دجلة الذی ما تزال اثار وادیه شاخصة للعیان فی مدینة نینوى الى الوقت الحاضر. وبحسب الادلة الکتابیة المکتشفة فان اول اشارة الى ذکر نهر الخوصر فی النصوص المسماریة وردت فی مدونات العصر الاشوری الوسیط وتحدیدا من عهد الملک توکلتی – أبل – ایشرا الاول (1115-1077 ق.م) اذ وردت تسمیة النهر فی نصوص هذا الملک بصیغة (خُسر)، فی حین وردت فی نصوص الملک سن – اخی – اریبا (704- 681 ق.م) بصیغة (خُسری)، واستمرت هذه التسمیة حتى یومنا هذا على الرغم من مرور 3000 سنة على ورودها فی النصص المسماریة.https://athar.mosuljournals.com/article_69780_955afaf07bed417b14bf14d33f0ae697.pdfCollege of Archaeology / University of MosulAthar Alrafedain2304-103X1120121228Relative Pronoun and its Relative Clause in the Akkadian Languageالاسم الموصول وجملة صلتهِ فی اللغة الأکدیة1771886978210.33899/athar.2012.69782ENHassanein H.Abdulwahedancient languages Department
College of Archeology
University of Mosul
Mosul
IraqJournal Article20121201In spite of the fate that Akkadian is not regarded as a communication and writing language, it is still paid a great deal of attention by the scholars specializations in this language. This fact lies in that this language awash with information that helped the scholars in this field to make a kind of unification in the rules of the Arabits languages to solve their complications.<br /> This study sheds light on important aspect of this language, namely, '' the relative pronoun in the Akkadian language '' this is an attempt to arabits the rules of these Akkadian language.<br />This study introduces the definition of the relation pronoun, its clause, its order and the antecedent pronoun of the relative pronoun. It also talks about the connection between the noun, verb and the relative pronoun. Similarly it tackles the omitted relative pronoun in the relative clause.<br /> One of the most important features of the Akkadian language is that the relative pronoun is the basic element in the Akkadian sentence which creates, with its antecedent, a nominal sentence non acting clause in the parsing.على الرغم من تلاشی استعمال اللغة الأکدیة بوصفها لغة تخاطب وتدوین لما یزید على ألفی سنة إلا أنها ما زالت تَحظَى بعنایة واسعة من الباحثین المختصین بقواعدها لمـا تحویهِ من معلومات قیمة بمضمونها أعانت الباحثین فی التقریب بین قواعد اللغات العاربة وحل مـا أُشکل فیها. من أجل ذلک أثرنا أن نسلط الضوء فی بحثنا على أحد أهم جوانبها وهو:(الاسم الموصول وجملة صلتهِ) فیها، إسهاما منا فی إکمال ما بدأ بهِ الباحثون من تعریـب لقواعد هذه اللغة.<br />تضمن البحث فی طیاتهِ تعریفاً للاسم الموصول، وطبیعة تکوین جملة صلتهِ، وترتیب الاسم وصلته، والضمیر العائد على الاسم فی جملة صلتهِ. کما تکلمنا على اقتران الاسم الموصول بالاسم والفعل، واستعمال الموصول المحذوف فی صیاغة جملة الصلة التی تُعد إحدى میزات اللغة الأکدیة التی میزتها عن بقیة اللغات العاربة التی یُعَد وجود الاسم الموصول فیها أساساً لتألیف جملة الصلة. کما تحدثنا عن الموصول الحرفی الذی یُکَوِن مع صلته جملة أسمیة لیس لها محل من الإعراب.https://athar.mosuljournals.com/article_69782_140b92839b8b5abdb49dc876151945da.pdfCollege of Archaeology / University of MosulAthar Alrafedain2304-103X1120121228Geometric Motifs in ancient Sumerian Artالزخارف الهندسیة فی الفن السومری القدیم1891996978410.33899/athar.2012.69784ENGhassan MardanArcheology Department
College of Archeology
University of Mosul
Mosul
IraqJournal Article20121201Ornamentations in Ancient Sumerian Art are very important in studies related to ruins of ancient arts. Artists in ancient Mesopotamia have paid a great attention in performing artistic. It was very necessary decorated the surfaces of these works with certain forms of ornamentations represented by manipulation and repetition. Ornamentations are forms that can be shaped of linear lings that can be resulted from crossing straight and curve lines. Giving details about ornaments leads us to study our ancient history Since it first came into being 5000 BC.تعد دراسة الزخارف الهندسیة فی الفن السومری القدیم الى درجة من الاهمیة فی الدراسات ذات العلاقة باثار الفنون القدیمة، إذ اولى الفنانون فی العراق القدیم عنایة واضحة بتنفیذ الاعمال الفنیة بصورة عامة وکان تزویق تلک الاعمال بوحدات من الزخرفة الهندسیة وفق قواعد بسیطة تتمثل بالتحویرات والتکرار. والزخارف الهندسیة عبارة عن التکوینات التی یمکن تشکیلها من الروابط الخطیة الناتجة عن تلاقی بعض الخطوط المستقیمة والمنحنیة.https://athar.mosuljournals.com/article_69784_772357991d7bacaff4602d0149ffa82f.pdfCollege of Archaeology / University of MosulAthar Alrafedain2304-103X1120121228Examples of wild animals on the Assyrian sculptures - selected samplesنماذج من الحیوانات البریة على المنحوتات الآشوریة (نماذج منتخبة)2012126978710.33899/athar.2012.69787ENYasmin YassinSalehDepartment of Archeology
College of Archeology
University of Mosul
Iraq
MosulJournal Article20121201Information related to the animals in Mesopotamia comes from three sources, the first of which is the bones discovered through archaeological excavations, the second is the signs of cuneiform texts, and the third is the artistic scenes. The study of animal bones provides us with valuable information about the animal's type, sex, age, and in some cases, the diseases it previously had. The cuneiform texts provided information on the names of animals, as well as economic records on temple herds, as well as lists of animals that kings hunted or kept in their private parks.ان المعلومات المتعلقة بالحیوانات فی بلاد الرافدین ترد من ثلاثة مصادر اولها العظام المکتشفة من خلال التنقیبات الاثریة وثانیها اشارات النصص المسماریة وثالثها المشاهد الفنیة. ان دراسة عظام الحیوانات تقدم لنا معلومات قیمة عن نوع الحیوان وجنسه وعمره وفی بعض الاحیان الامراض التی اصیب بها سابقا. وقدمت النصوص المسماریة معلومات عن اسماء الحیوانات فضلا عن السجلات الاقتصادیة الخاصة بقطعان المعبد کذلک قوائم الحیوانات التی اصطادها الملوک او احتفظوا بها فی متنزهاتهم الخاصة.https://athar.mosuljournals.com/article_69787_134b1c40c8b7213cfd2cf510a9ee7f43.pdfCollege of Archaeology / University of MosulAthar Alrafedain2304-103X1120121228Archaeologists and Heritage Experts and Their Successive Generations in Iraqالآثاریون والتراثیون واجیالهم المتعاقبة فی العراق2132206978810.33899/athar.2012.69788ENAbdullah AmeenAghaِArchaeologicalJournal Article20121201Our course and its graduates from archaeologists for the year 1964-1965 are considered one of the largest and most numerous graduate courses who worked in the state board of Antiquities and Heritage, as well as graduates of courses similar to it in the years of graduation, whether they were from the group before it or after it (third group) in completing the archaeological process, excavations, archaeological conservation and research Archaeological and historical publication and scientific publication in the various branches of relevant studies. It includes those working in laboratories, photography, libraries, manuscripts, museums, engineering in its branches, translators, Sharqat diggers, carpenters, cataloguers, media professionals, painters...etc. تعد دورتنا وخریجوها من الآثاریین للعام 1964-1965 من أکبر دورات الخریجین وأکثرها عددا الذین عملوا فی هیأة الآثار والتراث, وکذلک خریجو الدورات المقاربة لها فی سنی التخرج سواء کانوا قبلها أو بعدها من الرعیل (الجیل الثالث) فیها فی إکمال المسیرة الآثاریة والتنقیبات والصیانة الآثاریة والبحث الآثاری والتاریخی والنشر العلمی فی مختلف فروع الدراسات المعنیة. ومن العاملین فـی المختبـرات والتصویـر والمکتبات والمخطوطات والمتاحف والهندسة بفروعها والمترجمین والحفارین الشرقاطیین والنقارین والمفهرسین والإعلامیین والرسامین... الخ وهی متممات وضروریات العمل الحقلی الآثاری ونتائجه التی یعـول علیها بتظافر هذه المجهودات. وعلى وفق تسلسل وتوالی العمل لهذه المجامیع المختصة فی الهیأة الآثاریة بفروعها المختلفة ومن المفید إیضاح أن هذا التقسیم الشکلی الذی اقترحتاه ورتبناه وجهدنا فی لزام تقدیمه والتعریف به وبالمشمولین فی أجیاله هو تقسیم اجتهادی من لدنا غیر حدی تماما ولا قطعی أو نهائی الترتیب ولکل رأیه ووجهة نظره التی یراها صائبة أو أکثر دقة من رأی الآخر وهذا ما یلزم الأخذ به إنصافاً وعقلانیة.https://athar.mosuljournals.com/article_69788_78b679743f3f4bd2a17d0eb9f2d31235.pdf