eng
College of Archaeology / University of Mosul
Athar Alrafedain
2304-103X
2664-2794
1999-11-30
5
1
7
32
10.33899/athar.1999.164596
164596
The Epic of Gilgamish :The Origin and Effectiveness
ملحمة کلکامش : الاصالة والتأثیر
Ali Aljuboori
1
College of Archaeology, University of Mosul
Epic of Gilgamesh of Mesopotamian literatures is considered one of the oldest mythical heroes of ancient civilization, it has been passed on from ancient Iraq to the ancient near eastern nations. It is everlasting because it dealt with essential subject concern human being. On the other hand it represent contradiction of live such as : good and evil; strong and weak ; rich and poor; life and death etc.., all of these are related to gods wishes. These subject were and are occupy human being’s thinking because it is effect his everyday life therefore his effort either the avoid it or to get rid of it. These subjects drew attention of unknown Sumerian scholar who wrote it down in poetic form according to his personal , social, religious and political situations.
اعتمد البحث علی ترجمة الأستاذ طه باقر فهی الأفضل للباحث العربی، لانه استاذ اللغة الاکدیة ویجید اللغة الانکلیزیة أیضا ، لذا فإنه قد انتقى المصطلحات العربیة التی تلائم القراءة الاکدیة للملحمة. تعد ملحمة کلکامش الرافدینیة من اقدم الملاحم البطولیة المدونة فی تأریخ الحضارات القدیمة، ومنها انتقلت الى شعوب الشرق الأدنى القدیم. فهی إنسانیة خالدة ،لان موضوعاتها جوهریة تخص الانسان وما یتعلق به من أمور متناقضة مثل الخیر والشر ، القوی والضعیف ، الغنی والفقیر والحیاة والموت ، وربطها بالآلهة ذات العلاقة ، هذه من الامور التی کانت ولا تزال تشغل تفکیر الانسان وتؤثر فی حیاته الیومیة ومحاولته تجنبها او التخلص منها ، لذا نجده یتشبث بالحیاة عن طریق البحث عن الخلود جسدیا او التخلید بالأعمال المدونة لمنجزاته العسکریة والعماریة والفنیة والأدبیة والفکریة . وبسبب هذه الارهاصات انبرى ادیب سومری مجهول الاسم والذی سطر هذه القضایا بأسلوب شعری شیق ولسان حاله یقول " الذکر للإنسان عمر ثان"، فقد حاول معالجتها وفق ما أملته الظروف الشخصیة والأوضاع الاجتماعیة والدینیة والسیاسیة .
https://athar.mosuljournals.com/article_164596_0a8e5cc5966ceb2daf4a03a165b9224b.pdf
eng
College of Archaeology / University of Mosul
Athar Alrafedain
2304-103X
2664-2794
1970-01-01
5
1
33
61
10.33899/athar.1970.164597
164597
Unpublished Economic Texts from the Reign of King Shu-Suen
نصوصٌ اقتصادیةٌ غیرُ منشورةٍ مِنْ عَهْدِ الملکِ شو – سین "
Khalid Ismael
kh_salim@uomosul.edu.iq
1
Shaymaa Abdulrahman
2
College of Archeology, University of Mosul
College of Archeology, University of Mosul
This collections; is from the new confiscated texts kept in the Iraqi Museum ; consists of ( 22) cuneiform texts dated to the Ur Ш period (2012-2002)BC. And the date formulae on them belongs to the years 6th -7th of the reign of king Shu-Suen (2037-2029) BC. Most of the texts deal with barley flour expenses. The main personal names mentioned in the texts are : (puzur-Eshtar , ur-dlama , e2 – sag – il – la , lugal-ša3-la2 , ur-dba-ba , ur-al-la ) .
من بین النصوص المسماریة غیر المنشورة التی تعود بتأریخها الى عصر أور الثالثة (2112- 2002) ق.م وقع اختیارنا على دراسة (22) نصاً مسماریاً من النصوص المصادرة الجدیدة المحفوظة فی المتحف العراقی ، التی ذکرت الصیغ التأریخیة (Date formulae)
https://athar.mosuljournals.com/article_164597_e54d595488c522b69acffb8347dfce94.pdf
eng
College of Archaeology / University of Mosul
Athar Alrafedain
2304-103X
2664-2794
1999-11-30
5
1
63
77
10.33899/athar.1999.164598
164598
The Conservation of clay Tablets from Al-Sulaymaniyah Museum
معالجة رقم طینیة من متحف السلیمانیة
Khalid Ismael
kh_salim@uomosul.edu.iq
1
Hagar Ahmed
2
College of Archeology, University of Mosul
Master Student
The conservation and cleaning of the clay Tablets have the same importance of historical content . Clay tablets vary in their volumes and shapes ; some of them are small and some are big others are very big ; whereas their shape is either rectangle or square .Since the clay tablets were made of clay which contains different kinds of salt which were formed as a result of temperature change and high or low humidity ;therefore ,there are two kinds of clay tablets found in the archaeological sites ,they enter the lab for conservation and cleaning .The first kind is unbaked which were dried under the sun. The second kind is the basically baked or fund in a burned archaeological site . This article shows the stages of the conservation of the clay tablets from the moment of finding it until finishing the conservation , in order to be presented in the museum or to the researchers in a clear and clean way to be studied easily.
أن اهمیة تنظــیف الرقم الطــــینیة وصـــیانتها تحظــى بنفس الاهمـــیة التــی یحتلـــها محتــــواها التاریخی ، وتتنوع حجوم وأشکال الرقم الطینیة فمنها ما یکون صغیراً جداً ومنها ما یکون مستطیلاً ومنها ما یکون کبیراً جداً، وأن مادة الرقم الطینیة تحتوی املاح مختلفة وتتکون هذهِ الاملاح نتیجة التغیر فی ارتفاع الرطوبة النسبیة وانخفاضها حیث تظهر على الرقم بسبب عوامل الزمن وهی مدفونه تحت الارض ، وبدورها تنتقل الى سطح الرقیم الطینی مما یجعل الکتابة علیه غیر واضحة ویؤدی فی بعض الاحیان الى تدمیر الرقیم نتیجة الضغط المیکانیکی على الطین الذی ینتج اثناء نمو بلورات الملح ، ولأن أرض بلاد الرافدین تعد من الترب التی تکثر فیها نسب الملوحة فإن معظمها یحتوی على نسب متفاوتة و مختلفة من الاملاح ، التی تکوِّن فی بعض الحالات أشکال مختلفة منها تکلسات طبقات الملح وتبلورها ، تتم إزالتها عن طریق استعمال محالیل کیمیائیة خاصة مثل محلول الأسیتون ومحالیل کحولیة لإذابتها دون حدوث أضرار أو تلف فی الرقم ، کونها مواد طیارة سریعة التبخر وکذلک استخدام الماء المقطر مع المحالیل الکیمیائیة .
https://athar.mosuljournals.com/article_164598_dcc69059e08f7a4549521f4dac7be2b3.pdf
eng
College of Archaeology / University of Mosul
Athar Alrafedain
2304-103X
2664-2794
1970-01-01
5
1
79
95
10.33899/athar.1970.164599
164599
The Agricultural Products Marketing in Ancient Iraqi Cities
تسویق المنتجات الزراعیة بین مدن العراق القدیم
Hussein Hammood.
1
Haifa Abid
2
College of Archeology, University of Mosul
College of Archeology, University of Mosul
Tackling the topic of agricultural products marketing at the ancient ages refers to the evaluation of economy in Iraq at that time. Throughout the study of cuneiform texts, it is clear that structure of Iraqi economy was based on the agricultural production. The marketing activity depends on a group of essential factors, like the ones that are related to the type of agricultural products, the quantities of surplus products, the perfect transporting, and freedom exchanging and fixed tariffs for prices, the adequate environmental conditions and the marketing organized by kings and rulers of the Iraqi cities at that time and basically related to the foundation of temple which was responsible for all transactions and the processes of trading exchange.
ان دراسة موضوع تسویق المنتجات الزراعیة یعد مؤشراً لتقویم جانب مهم من اقتصاد العراق القدیم. إذ یتضح من دراسة مضامین النصوص المسماریة ان البنیة الاقتصادیة کانت قائمة على الانتاج الزراعی آنذاک. وان نشاط حرکة التسویق کان یعتمد على جملة من العوامل الأساسیة منها ما یرتبط بنوعیة المنتجات الزراعیة وکمیات الانتاج الفائض والنقل الجید، وحریة التبادل التجاری، إلى جانب تنظیم تعریفات الاسعار وثباتها بعامة. کما کان للظروف البیئیة الملائمة وتنظیم الملوک وحکام المدن لشؤون التسویق فی العراق القدیم، فضلاً عن دور مؤسسة المعبد فی عملیات التبادل التجاری.
https://athar.mosuljournals.com/article_164599_8b7eb7f56306a3edf66e1c0cf93cde8a.pdf
eng
College of Archaeology / University of Mosul
Athar Alrafedain
2304-103X
2664-2794
1970-01-01
5
1
97
127
10.33899/athar.1970.164600
164600
Geographical Study and Urban Investigations in the Province of Ḫabḫu in the Light of Assyrian Sources
دراسة جغرافیة وتحقیقات بلدانیة فی مقاطعة خَبخُ ḫabḫu فی ضوء المصادر الآشوریة
AMER AL – JUMAILI
1
College of Archeology, University of Mosul
The province of ḫabḫu is one of the vast provinces located on the northern border of Assyria. This province was frequently mentioned in many cuneiform sources from the Neo-Assyrian period. It was a strategic center and a linking area on the famous Assyrian Royal Road It was coveted by the two main powers in the ancient Near East: namely the Kingdoms of Urartu and Assyria, because its location on commercial roads, its major mineral production and horses breeding areas. The Extensions and Geographical Scope of the Province of ḫabḫu: From some of the Assyrian kings' annals, we conclude that this Assyrian province represents a border area for Assyria, extending from the Upper Zab River to the border with the Hittites, i.e. from the Zab River seemed to have been the province's eastern border, which included Alluba, modern Zakho. It extended westwards to the Hittite border in central Asia and Anatolia. This means it used to include: Ibin Omar Island in south-eastern Turkey, Zakho, Amadiyah, Alqush, Shikhan and Aqrah, with its center located in the town of Amadiyah. The scholar managed to discover and match many of the villages, towns and cities that were affiliated to this province, of those that remained unidentified by researchers, with local sites and archaeological hills at present.
تعد مقاطعة خَبخُ ḫabḫu من المقاطعات الواسعة والواقعة على التخوم الشمالیة لبلاد آشور, حیث ذکرت هذه المقاطعة کثیراً فی المصادر المسماریة من العصر الآشوری الحدیث . کما کانت مطمحاً للسیطرة والسیادة علیه من قبل قوتین رئیسیتین فی الشرق الأدنى القدیم آنذاک وهما: مملکة اورارتو وآشور ، بسبب وقوعها على الطرق التجاریة والمناطق الرئیسیة لإنتاج المعادن وتربیة الخیول . وفی الحقب الساسانیة التی سبقت الإسلام أطلقت على هذه المقاطعة تسمیات ، من قبیل داسن وبیث طوری. وکلتا التسمیتین لها صلة أیضاً بالتراث الآشوری حیث تعنی الاولى المعقد الصعب ، أما تسمیة بیث طوری فهی الأخرى آشوریة – آرامیة وتعنی: بلاد الجبل . وعرفت هذه المنطقة فی الحقب والعصور الإسلامیة بصیغة (الزوزان والهکار) بمعنى: العمال الزراعیین والفلاحین ویستنتج من بعض کتابات حولیات الملوک الآشوریین أن هذه المقاطعة الآشوریة تمثل المنطقة الحدودیة بالنسبة للبلاد الآشوریة ، وتمتد من نهر الزاب الأعلى حتى حدود بلاد الحثیین ، أی أن نهر الزاب على ما یبدو یشکل الحدود الشرقیة لتلک المقاطعة ، وکان یمتد إلى الغرب حتى یصل إلى تخوم بلاد الحثیین فی أواسط آسیا وبلاد الأناضول. وإن مرکزه هو سهل السندی التابع لقضاء زاخو فی محافظة دهوک فی کوردستان العراق .
https://athar.mosuljournals.com/article_164600_4315b526ab88fae7d782fc99ec5df08a.pdf
eng
College of Archaeology / University of Mosul
Athar Alrafedain
2304-103X
2664-2794
1970-01-01
5
1
129
159
10.33899/athar.1970.164601
164601
Aspects of Freedom and Despotism in the central Administration Systems in the ner-Assyriam Kingdom
"مظاهر الحریة والاستبداد فی نظم الادارة المرکزیة فی المملکة الآشوریة الحدیثة
Safwan Saeed
1
College of Archeology, University of Mosul
As it apsearse , This research aims at shedding light on reality of the administrative work In the ner- Assyrian Kingdom(911-612 B.C) among concept of expression about their ideas ,defence of their attitudes , taking decisions within the tasks and powers entrusted to them on one hand , and obstacles of their carring out on optimum loved represented by the aspects of domination and despotism on the other. thus ,the central administration adopted by. The Assyrian kings to administer their kingdom has secreted in their tendency to giving power for a category of officials of the palace whose nature of their works was diversified ,and at the same time the tasks they weres entrusted by the palace , were numerous that caused to intervention in the power with other officials , therefore some of them utilized those pivileges given to them by the king Directly or indirectly in exercising a certain kind of domination and despotism , that this reality created a kind of obstacles in the Administrative work in directing affairs of the kingdom and citizens represented by the aspects of: disdaining ,haughtiness ,and law-breaking etc ….. Finally ,this matter reached at the unjust ices and appeals which were submitting by officials of the Kingdom either to the King or to his Crown Prince subsequently .
یهدف البحث کما یظهر من عنوانه تسلیط الضوء على واقع العمل الاداری فی المملکة الاشوریة الحدیثة (911-612ق .م ) بین مفهوم الحریة الاداریة والمتمثلة فی حق موظفی المملکة فی التعبیر عن آرائهم فی الدفاع عن مواقفهم واتخاذ القرارات ضمن المهام والصلاحیات الموکلة لهم وبین معوقات تنفیذها على نحو امثل والمتمثلة بمظاهر التسلط والاستبداد . فلقد افرزت الادارة المرکزیة التی انتجها الملوک الاشوریین فی ادارة مملکتهم , میلهم نحو منح الصلاحیات لفئة من موظفی القصر ممن تنوعت طبیعة اعمالهم وتعددت فی ان واحد المهام الموکلة لهم من القصر فخلق ذلک الامر تداخل فی الصلاحیات مع موظفین اخرین , فأستعمل البعض منهم تلک الامتیازات الممنوحة لهم من الملک على نحو مباشر او غیر مباشر فی ممارسة نوعاً من التسلط او الاستبداد , فخلق هذا الواقع نوعاً من معوقات العمل الاداری فی تیسیر امور المملکة وشؤون الرعیة متمثلاً فی مظاهر الاستحقاق واخذ الامر بعلویة والقفز على القانون .... الخ , فوصل هذا الامر فی مدیاته الى المظالم والمناشدات التی کانت ترفع تباعاً من قبل موظفی المملکة الى الملک او ولی العهد .
https://athar.mosuljournals.com/article_164601_3de697801b7e117aa723899688e33711.pdf
eng
College of Archaeology / University of Mosul
Athar Alrafedain
2304-103X
2664-2794
1970-01-01
5
1
161
190
10.33899/athar.1970.164602
164602
Personality of the Assyrian Kings and Their Leading Characters
شخصیة الملوک الآشوریین وصفاتهم القیادیة
Safwan Saeed
1
Afraa Qasem
2
College of Archeology , University of Mosul
جامعة الموصل
It is said mostly that glory of the Assyrian Empire was not established except on the forearms of its valiant kings that is a matter that no one can deny since the Assyrian army was the striking force in achieving the expansionist aims of its kings . Also, the war that was the prevailing feature in life lived by the Assyrians for centuries through time about which we know much; but on other rand ,there were other internal hiding places contributed effectively in building each of fund mental of the strong state and the cohesive society ; that were rightly the solid base of that inherited glory concerning to behavior of the Assyrian kings and their efficacious approach in establishing rules of the rational ruling of what they excelled in the leading characters such: prestige, bravery, politeness, wisdom, justice, and adherence to administer affairs of the kingdom and central administration by means of limiting the powers within their hands ; whereas they were rightly kings of the empire and builders of that civilization .
کثیراً ما یقال أن مجد الامبراطوریة الآشوریة لم یقام إلا بسواعد جیوشها العتیة وحملات ملوکها الأشاوس, وهی حقیقة لا یمکن أن ینکرها أحد فالجیش الآشوری بمسمیاته وصنوفه المتنوعة کان ید الملوک الضاربة, والأداة التی حققت أهدافهم التوسعیة ، کما أن الحروب والحملات العسکریة المتتالیة کانت هی الأخرى السمة الغالبة فی حیاة الآشوریین لقرون عدة. لکن فی الوقت ذاته کانت هناک عوامل اخرى داخلیة أسهمت على نحو بارز ومؤثر فی بناء مقومات الدولة القویة والمجتمع المتماسک فکانت بحق القاعدة الصلبة لذلک المجد التلید, معنیاً بذلک شخصیة الملوک الآشوریین وصفاتهم القیادیة, تلک الشخصیة المحوریة التی طالما ارتبط مصیر البلاد والعباد بأفکارها وتطلعاتها وحسن تدبیرها فکانت موضع ذکر فی ثنایا العدید من النصوص الآشوریة التی اتتنا من بلاد آشور إبان عصرها الحدیث (911- 612ق.م),
https://athar.mosuljournals.com/article_164602_fe4469e65d170396097fc31f6219bf44.pdf
eng
College of Archaeology / University of Mosul
Athar Alrafedain
2304-103X
2664-2794
1970-01-01
5
1
191
214
10.33899/athar.1970.164603
164603
History of Archaeological Excavations at Nineveh city
تاریخ التنقیبات الأثریّة فی مدینة نینوى
Abdulsattar Hussein
1
Munther Qasim
2
College of Archaeolog, University of Mosul
College of Archaeology, University of Mosul
Mentioning the names of some ancient cities, including the city of Nineveh in the Bible and the historical narrations of Greek and Roman classical historians such as Herodotus and Xenophon, had the greatest influence in the movement of some European travelers and tourists to the East, such as the Jewish tourist of Spain, Benjamin of Tudela, in 1160. The former, who visited Nineveh and recorded the activities of his journey that stimulated the activities of the European scientific institutions in the nineteenth century and sent its exploratory expeditions such as the French mission headed by the French consul Paul-Ēmile Botta in 1842 and the English mission headed by Austen Henry Layard in 1845. But, the archaeological discoveries carried out by those was closer to rummage rather than, namely, excavations. The biggest concern of these amateurs was to obtain precious and beautiful pieces to decorate the museums of the Western countries. However, no importance was attached to the scientific documentation of the discovered pieces. What resulted from those errors, the loss of valuable archaeological information. The scientific excavations phase in Iraq, in general, did not begin until the beginning of the twentieth century when the German missions began drilling in the cities of Babylon and Ashur, but the beginning of World War I prevented the continuation of the foreign exploration works in Iraq. Then, the final stage of the history of excavations was represented by the national excavations in 1938 after the enactment of a law concerned with archeology in 1936. On this basis, this modest research was divided into a number of chapters. The first of which discussed the city of Nineveh in terms of its geographical location, the importance of the city, its naming, history and layouts. The second chapter dealt with the activities of travelers and tourists. The third chapter dealt with the activities of the amateur prospectors. And, the fourth which is the final chapter studied the scientific exploration phase.
کان لورود اسماء بعض المدن القدیمة ومنها مدینة نینوى فی اخبار التوراة وروایات المؤرخین الکلاسیکیین الیونان والرومان امثال هیرودوتس Herodotus وزینوفون Xenophon , الأثر الاکبر فی اتجاه بعض الرحّالة والسیّاح الاوربیین نحو الشرق کالحاخام الیهودی الاسبانی بنیامین التُطیلی Benjamin of Tudela فی عام 1160 م, الذی زار العدید من مدن الشرق ومنها مدینة نینوى وسجل مذکراته واخبار رحلته ( The Itinerary of Benjamin of Tudela ) التی اثارت نشاط المؤسسات العلمیة الاوربیة فی القرن التاسع عشر فأرسلت بعثاتها الاستکشافیة کالبعثة الفرنسیة برئاسة القنصل الفرنسی ﭘول اِمیل بوتا Paul-Ēmile Botta فی عام 1842 والبعثة الاﻧﮕلیزیة برئاسة اوستِن هنری لایارد Austen Henry Layard فی عام 1845 إلّا انّ عملیات الکشف عن الآثار التی قامت بها تلک البعثات کانت اقرب ما تکون الى النبش منها الى التنقیب, إذ کان الهم الاکبر لدى اولئک القناصل والمُغامرین هو الحصول على القطع الثمینة والجمیلة لتزیین متاحف الدول الغربیة, فلم تُعار أَیّة اهمیة للتوثیق العلمی للقطع المکتشفة, فنتج عن تلک الاخطاء ضیاع معلومات اثریة قَیِّمَة. أما طور التنقیبات العلمیة فی العراق بصورة عامة فلم یبدأ حتى مطلع القرن العشرین حینما بدأت البعثات الألمانیة بالتنقیب فی مدینتی بابل (عام 1899-1917) وآشور (عام 1904-1914) والبعثات الأمریکیة فی مدینة نُفّر (عام 1888-1906) إلّا انّ بدایة الحرب العالمیة الاولى حالت دون استمرار اعمال التنقیب الاجنبیة فی العراق . ثم حلّت المرحلة الاخیرة من تاریخ التنقیبات والمتمثلة بالتنقیبات الوطنیة فی عام 1938 وذلک بعد تشریع قانون خاص بالآثار فی عام 1936 , ثم عادت بعض البعثات الأجنبیة مرةً أخرى للتنقیب فی العراق بین الحین والآخر. وعلى هذا الاساس تم تقسیم هذا البحث المتواضع الى عدد من المحاور تناول الاول منها مدینة نینوى بإیجاز من حیث التسمیة والموقع الجغرافی ومخطط المدینة بینما تناول المحور الثانی نشاطات الرحّالة والسیّاح, اما الثالث فقد تناول النشاطات الآثاریة فی القرن التاسع عشر, فی حین تناول المحور الرابع طور التنقیبات العلمیة فی القرن العشرین على ید البعثات الأجنبیة والوطنیة.
https://athar.mosuljournals.com/article_164603_352d61080a2f83fa09472a875452dc59.pdf
eng
College of Archaeology / University of Mosul
Athar Alrafedain
2304-103X
2664-2794
1970-01-01
5
1
215
229
10.33899/athar.1970.164604
164604
Evil Prevention Rituals NAM.BÚR.BI of The Ancient Iraqis
طقوسُ الوقایَّةِ من الشرِّ نامبوربی NAM.BÚR.BI عند العراقیین القدماء
Nabeel Sheet
1
College of Archeology, University of Mosul
The paper tackles studying the rituals which are called (namburbi) in ancient Mesopotamia ,the concept consists of a series of procedures and practices that have magical and religious nature simultaneously ,they were made by the priests so as to make people get rid the evils that are present due to the different omens right before happening , According to their beliefs at that time , they inflict harm , the length of these rituals depends upon the financial status of people and the social one , during which certain gods known for their affection and compassion to human beings were being called upon
یعنى البحث بدراسة طقوس یطلق علیها فی العراق القدیم تسمیة (نامبوربی) التی تتألف من سلسلة اجراءات وممارسات ذات طبیعة سحریة ودینیة فی الوقت نفسه ، ابتدعها کهنة التعزیم لغرض تجنیب الناس شرور ما کان یترتب على مشاهداتهم الیومیة من نُذُر متنوعة أو إبعادهم عنها قبل وقوعها والحاقها الاذى والضرر بهم بحسب معتقداتهم آنذاک ،اذ کان یتوقف طول هذه الطقوس وقصرها على حالة الناس المادیة ومکانتهم الاجتماعیة ،وکان یتم خلالها مناشدة آلهه محددة عرفت بحنانها وعطفها على البشر .
https://athar.mosuljournals.com/article_164604_5ac02e127fe5c2058438134d020540b7.pdf
eng
College of Archaeology / University of Mosul
Athar Alrafedain
2304-103X
2664-2794
1970-01-01
5
1
231
267
10.33899/athar.1970.164605
164605
Marriage between the cuneiform and the Qur'anic text- A comparative study
الزواج بین النص المسماری والقرآنی-دراسة مقارنة
Nesreen Abd
1
Prof.Dr. Salim. Y. Khalaf
2
College of Archeology, University of Mosul
College of Archeology, University of Mosul
Marriage is a social phenomenon which mean the coupling between a man and a woman for the sake of reproduction, the preserving of human race , and making family . This happens with the consent of society. Marriage is a strong bond and an economical and social instruction .It lead to real stability for the married couple . Archaeological and historied study show that the norms of marriage is not the same in ancient oriental societies. In fact they were different depending on the places and the soci-economical conditions and their foreign linkage. This fact necessitates that we establish the roots of those marriages through studying cuneiform tablets and scrutinizing. Their contents to explain them to readers and to show how far they were widespread in semitic societies .we came across a number of terms that name those strange marriage such as secret affairs , shaghar (exchange of sisters),enslaving ect.. It seems that these marriages was not limited to pre-Islamic Arab society, but also know to other semitic societies may be because those socities were surrounded by different races and cultures which had a negative effect on normal marriage which aims to establish the basic unit of society , the family. Islam approved this type of marriage and prohibited other types due to their negative impact, which can lead to the demolition of family, which is the topic of this paper.
الزواج ظاهرة اجتماعیة یقصد بها اقتران الرجل بالمرأة من أجل التناسل، والمحافظة على الجنس البشری من الانقراض، وتکوین الأسر، ویتم ذلک بموافقة المجتمع وإقراره ، والزواج رابطة قویة، ومؤسسة اقتصادیة، واجتماعیة وفیه استقرار حقیقی للزوجین. لقد أظهرت الدراسات الآثاریة والتأریخیة أن أعراف الزواج لم تکن على سنّة واحدة فی المجتمعات الشرقیة القدیمة ، بل کانت مختلفة باختلاف الأماکن و الأوضاع الاجتماعیة والاقتصادیة واتصالها بالخارج، وهذه الحال تجعلنا نحاول تأصیل تلک الزیجات عبر دراسة النصوص المسماریة والبحث والتقصی فی متونها بغیة ایضاحها للقارئ ومدى انتشارها وحضورها فی المجتمعات (السامیة) آنذاک، إذ وردت إلینا مسمیات بعض من تلک الزیجات الغریبة الى حد ما مثل "الخدن" و"المقت أو الضیزن" و"الشغار" و"السبی" وغیر ذلک ، وعلى ما یبدو أن هذه الانواع من الزیجات لم تقتصر على عرب الجاهلیة بل کانت معروفة عند غیرهم من الشعوب (السامیة) الاخرى. وربما لان تلک الاقوام کانت محاطة بأقوام وحضارات عدة أثرت سلباً فی ظاهرة زواج البعولة ( ویقصد به الزواج الاعتیادی المتمثل بالخطبة ، المهر ، الهدایا ، الشهود و الاعلان عن ذلک الزواج أمام المجتمع ) والذی یهدف الى تکوین لبنة المجتمع الحقیقی وهی الاسرة وقد أقر الإسلام مثل هذا الزواج لاحقاً وحرم غیره لما فیه من آثار سلبیة من شأنها أن تهدم کیان الاسرة ، وهذا ما سنقرأه فی متن البحث.
https://athar.mosuljournals.com/article_164605_bc4a15e3c56f9011d5a6f37753fada45.pdf
eng
College of Archaeology / University of Mosul
Athar Alrafedain
2304-103X
2664-2794
1970-01-01
5
1
269
288
10.33899/athar.1970.164606
164606
Loan Contracts from City of Lagaba from Old Babylonian period
عقود قرض غیر منشورة من مدینة لگابا من العصر البابلی القدیم
Aram Hamawandi
1
Dept. of Archeology, College of Arts,University of Salahaddin
The loan contracts study and their analysis is one of the most important economic documents that shed light on the understanding of the economic system that prevailed in the old Babylonian period (2002-1595). It helps to know the motherlands of economic concentration and the authorities in the economic system, and to know commercial activities and economic level of the population at large. This research consists of the reading and analysis of four unpublished cuneiform texts from the old Babylonian period from the city of Lagaba from the Iraqi Museum. All four texts reached the Iraqi Museum by way of confiscation in the middle of the last century. , Two of them dating back to the king (Hammurabi-Hammamrabi) (1792- 1750 BC), while the other two texts was back to the king (Samsu-iluna) (1750-1712 BC). The nature of the texts, three of them are in good condition, the fourth is broken and slightly distorted, but with this I was able to read it based on information in the other texts. Three of the four texts bear stamp of cylinder seals with cuneiform inscriptions. The importance of this research first, is that it consists of reading and analyzing unpublished cuneiform texts. Second, these texts are back to the city of Lagaba, whose place has not been discovered to this day, which is considered one of the flourishing economic cities of Kings Hammurabi and Samsu-iluna.
تعد دراسة عقود القرض وتحلیلها واحدة من أهم الوثائق الأقتصادیة التی تلقی الضوء على فهم النظام الاقتصادی الذی کان سائداً فی العصر البابلی القدیم ( 2002-1595ق.م)، إذ انها تساعد فی معرفة مواطن التمرکز الاقتصادی والجهات المتحکمة بالنظام الاقتصادی، فضلاً عن معرفة وفهم النشاطات التجاریة والمستوى المعاشی والاقتصادی للسکان بعامة. یتکون هذا البحث عن قراءة وتحلیل أربعة نصوص مسماریة غیر منشورة من العصر البابلی القدیم من مدینة لگابا من المتحف العراقی، جمیع النصوص الأربعة وصلت الى المتحف العراقی عن طریق المصادرة فی أواسط القرن الماضی، ویتکون مواضیع النصوص الأربعة من عقود قرض ذو فائدة، أما تاریخ النصوص ،اثنان منهم یرجع الى ایام حکم الملک (حمورابی –Ḫammurabi ) (1792- 1750ق.م)، وفیما یرجع الآخر الملک (سمسو-ایلونا – Samsu-iluna) ( 1750-1712 ق.م). أما طبیعة النصوص، ثلاثة منهم بحالة جیدة ، والرابعة مکسورة و مشوهة قلیلا ولکن مع هذا استطعنا قراءته اعتمادا على ماجاء من معلومات فی النصوص الاخرى.ثلاثة من النصوص الأربعة یحملان طبعات اختام اسطوانیة ذات کتابات مسماریة. ان اهمیة هذا البحث یکمن اولا انه یتکون من قراءة و تحلیل نصوص مسماریة غیر منشورة، والأهمیة الثانیة هو ان هذه النصوص یرجع الى مدینة لگابا التی لم یکتشف مکانه الى یومنا هذا، والتی تعتبر من المدن الأقتصادیة المزدهرة ایام الملک حمورابی و سمسوایلونا.
https://athar.mosuljournals.com/article_164606_2003b4b9fd8e1d10e56121af902407d9.pdf
eng
College of Archaeology / University of Mosul
Athar Alrafedain
2304-103X
2664-2794
1970-01-01
5
1
289
307
10.33899/athar.1970.164607
164607
Alaiejam and From in Arabic Calligraphy
الأعجام والشـــــــــکـل فی الخط العربی
Wassan hassan
1
College of Archeology, University of Mosul
The Arabic calligraphy is considered a decorative aesthetic , in addition ti its role in transmition of information , ideas and opinious . Where it occupies an important position in the Islamic arts as he was cared by Muslim artist. Arabic calligraphy was the fist attention of the scholars , princes and caliphs Muslim artist developed and inuovated in calligraphy until it brought advanced stages and different models . As for the subject of our research is the from and the reluctance in the Arabic calligraphy, the Source of our stady of this Subject descended from the origind theoretical origin, Which is the Islamic writings, from, history and evolution . Many texts have been included a ssumptions and jurisprudence and inherited opinions, of most of them are true, some of these opinions the mind is not acceptable, the transport is subject to error, illusion, in crease or decrease. The second source is the materid or tangible source, in cluding what wrote on the stone papyrus and various writing materials including inscriptions. The study have three categories, the first category is alaiojam, it means signs that are placedabove the similar characters in the drawing or below to distinguish them from each others, the second section is the from of restricing the letters to remove ambiguity to the reader in the expression . the third section, is the colors of the in used to distinguish the movement from points. These study depends on many references from there the important of oure test to this subject , and this subject have abenefit, in many life aspeets because these subject give us a clear picture about the developments of Arabic calligraphy in the society on different ages .
فضلاً عن دوره فی تدوین العلوم الأفکار المعلومات ونقلها, فقد ساهم الخط العربی بکونه لوحة جمالیة زخرفیة أینما حل وأرتحل إذ احتل مکانة مهمة فی الفنون الأسلامیة. لذلک إعتنى الفنان المسلم به عنایة فائقة وکان من أولویات الفقهاء والامراء والخلفاء . وقد أخذ الفنان المسلم یهتم به ویبتکر ویحدّث فیه, حتى أوصله إلى مراحل متطورة متنوعة . وفیما یخص موضوع البحث هذا, فقد انحدرت مصادر دراسته من أصلین. الأول نظری وهی الکتابات الأسلامیة عن التنقیط والشکل وتأریخه وتطوره وأشکاله وقد جاءت فی ذلک نصوص کثیرة, أعتمد أکثرها على أفتراضات وأجتهادات وآراء متوارثة وإذا کان أکثرها صحیحاً فان فیه ما لایقبله العقل, فلکل رأی ما یخالفه ویضاده. والنقل عرضة لخطأ أو وهم وزیادة أونقصان . والآصل الثانی المصادر المادیة من کتابات على الحجر والرق والبردی وغیرها. قسم البحث إلى ثلاثة مباحث , تناول الأول منها الأعجام معناً ودلالة . والمبحث الثانی تناول الشکل ومراده , فی حین تخصص المبحث الثالث بالألوان والأحبار المستخدمة لتمیز الحرکات عن النقاط . أعتمدت الدراسة فی کل ذلک على مصادر ومراجع مختلفة ومن هنا تأتی أهمیة إختیارنا لهذا الموضوع لما فیه من فائدة فی بنواحٍ مختلفة من الحیاة , فهو یعطینا تصور واضح عن تطور الخط العربی فی المجتمع على مختلف العصور .
https://athar.mosuljournals.com/article_164607_01f4304b0e84137ce5285f85b8d0cb53.pdf
eng
College of Archaeology / University of Mosul
Athar Alrafedain
2304-103X
2664-2794
1970-01-01
5
1
309
334
10.33899/athar.1970.164608
164608
Tal al-Huwaish (the city of Obasi?) In the Cuneiforml writings and archaeological investigations
تل الحویش (مدینة أوباسی؟) فی الکتابات المسماریة والتحریات الأ ثریة
Ghassan Al-Hamedha
1
College of Archaeology, University of Samarra
A search dealing with a city whose remnants have been removed is referred to by the locals as (Al-Huwaish), which is a miniaturization of the Courtyard (house or its courtyard). Some of the specialists in the city (Ubase) match it and attribute it to the Assyrian ages, and perhaps to the oldest times. The remains of this city are located on a hill above a series of highlands that line the West Bank from the ancient Tigris basin. It occupies a flat area surrounded by low hills forming its old wall. Tell Al-Huwaish is located about (16 km) north of Qalat Sharqat (Ashur), at the mouth of Wadi Al-Jirnaf in the Tigris basin. Despite its cultural importance and other hills to its north, it is still far from the activities of prospectors. However, the torrential rains of this year (2018- 2019) swept away parts of it, especially overlooking the deep valley of the Jirnaf, revealing quantities of pottery vessels of various shapes and sizes, which were covered by the media, which was the catalyst for writing about this city and its attention and drew attention to it And other cities north of Assyria, the capital.
https://athar.mosuljournals.com/article_164608_76356cd2f94501adb272bd7c7379845d.pdf
eng
College of Archaeology / University of Mosul
Athar Alrafedain
2304-103X
2664-2794
1970-01-01
5
1
335
363
10.33899/athar.1970.164609
164609
The Geographical Distribution Zones of Northern Ubaid Ware
المواقعُ الجغرافیةُ لانتشارِ فخارِ العُبید الشمالی
Duraid Polis
1
College of Archaeology, University of Mosul
We have divided this research into two parts: The first is in regard to the geographical distribution of Northern Ubaid ware, through making a complete statistic of archaeological sites to document those that contained the settlements of the Ubaid period, which the total Northern Ubaid settlements are 597 sites. Thus, we classed the areas of its distribution into three zones: main, intermediate and secondary distribution zones. This statistic included the number of Northern Ubaid sites in each of the three distribution zones as well as in each of the countries: Iraq, Syria, and Turkey, in addition, the number of sites surveyed and excavated, all of this calculated in percentages. The second part of the research deals with the question of the entry of Ubaid ware to Upper Mesopotamia in an earlier than is known of the Ubaid III period and we discussed some of the evidence currently available about the presence of Ubaid II ware (Hajji Muhammed) in upper Mesopotamia. It is worth to mention that we have reached important results, as we proved that the Ubaid culture entered to upper Mesopotamia earlier than the Ubaid III, in the Ubaid II (Hajji Muhammed).
تمیّز عصر العُبید بتطور ملحوظ فی صناعة الفخار من حیث الجودة والزخرفة والاستخدام، فضلاً عن عدة تطورات وتحولات حضاریة أهمها الانتشار والانتقال السکانی الکبیر الذی شهدته منطقة الشرق الأدنى القدیم، إذ اکتشف فخار العُبید فی مواطن جدیدة لم تظهر فیها الطرز الفخاریة السابقة (حسونة وسامراء وحلف) واهمها: سواحل الخلیج العربی فضلاً عن مواقع داخل شبه الجزیرة العربیة وکذلک القسم الجنوبی من العراق؛ إذ تعدّ حضارة العُبید أول استیطان بشری فیه ومنطقة أعالی بلاد الرافدین وصولاُ الى سواحل البحر الأبیض المتوسط. استمر فخار العُبید فی الاستخدام وفق الدراسات الاثریة الحدیثة من 5300 - 3700 ق.م. وهو ینقسم الى خمسة اطوار رئیسة: العُبید صفر (طور تل العویلی) والعُبید الأول (طور اریدو) والعُبید الثانی (طور حاج محمد) والعُبید الثالث (طور العُبید المبکر سابقاً) والعُبید الرابع (طور العُبید المتأخر سابقاً). والطوران الأخیران یطلق علیهما علماء الاثار فی الأقسام الشمالیة من مناطق الانتشار الجغرافی لهذا الطراز الفخاری مصطلح (فخار العُبید الشمالی 4500 او 4300-3700 ق.م.) وهو أول ظهور لفخار العُبید فی هذه الأقسام من ضمنها منطقة أعالی بلاد الرافدین
https://athar.mosuljournals.com/article_164609_eb65287b224fbf3f38e2c70ddc8f0b89.pdf